Zoals waarschijnlijk de halve wereldbevolking kan ik me groen en blauw ergeren aan de hoeveelheid reclame die naar je hoofd geslingerd wordt. Het is er niet alleen heel veel, maar dikwijls ook weken- en soms maandenlang dezelfde irritante reclame die je niet kan ontlopen en waarvan je jezelf dommer voelt worden met de seconde. Ik heb het dan voornamelijk over tv-spots die je favoriete programma of spannende film minutenlang onderbreken. Het is hier in ons Belgenlandje gelukkig nog niet zo erg als in Amerika, waar de zendtijd van een programma maar ongeveer de helft meer bestaat uit het programma zelf en om de dikke 5 minuten wordt onderbroken voor een “commercial break”. Maar we komen toch steeds dichter in de buurt.
Als je een digitale tv en een digicorder hebt én er op voorhand aan gedacht hebt op te nemen wat je die avond wil zien kan je al een hele hoop daarvan doorspoelen, en op terugkijk-tv kan je dat op bepaalde zenders ook, wat een hele verademing is tegenover een kwart van je avond naar hersenloze reclameboodschappen te kijken. Maar ook op die manier maken ze je het niet makkelijk en proberen ze je toch nog een paar producten door je strot te duwen. Zo weet iedereen dat je eerst de reclame hebt over materiële producten, gevolgd door trailers van films en teasers van programma’s op de zender zelf. Dus eens je een aantal film’s of series de revue hebt zien passeren weet je dat de onderbreking er bijna op zit en stop je met doorspoelen, want “ze zijn al aan de films”. Een ervaren doorspoeler als mezelf kan dat zelfs op tempo x 64 tot op de seconde passen om net op het moment dat het volgende deel begint en Erik Van Looy terug in beeld komt om aan een mopje te beginnen op play te duwen. Maar dat weten de commerciële zenders ook en daar hebben ze nu iets op gevonden, namelijk toch nog snel één of twee producten tonen nà de films en vlak voor het programma weer begint. In De Slimste Mens soms zelfs drie! Zijn ze er toch in geslaagd mij het nieuwste van Alpro Soja te proberen aansmeren.
Ik las onlangs ergens dat providers zouden beginnen werken met een systeem van extra gratis zenders op voorwaarde dat je de reclame helemaal uitzit zonder ze te skippen. Maar ik heb misschien een beter idee voor een alternatief, ook voor de adverteerders zelf.
Met de huidige technologie moet het toch mogelijk zijn om een app of dergelijke te ontwikkelen waardoor de reclame die jou bereikt op z’n minst iets efficiënter en vooral relevanter is. Een dienst waaraan of waarop je kan aangeven welke producten je sowieso al koopt (bvb Lipton Ice Tea in mijn geval) en waarvoor dus geen reclame meer nodig is, en eventueel ook welke producten je nooit never jamais zou kopen dus waarvan eender welke commerciële poging tot doen aankopen nutteloos is. Adverteerders kunnen zo hun reclame gerichter maken, hun budget daardoor beter gaan aanwenden en niet langer verspillen aan een doelgroep die geen potentiële nieuwe markt uitmaakt. En ik krijg dan misschien iets minder herhalend gemelk te horen over Katja Retsin haar immuunsysteem en of het al ontbeten heeft. Een win-win situatie voor iedereen noem ik dat.